مقایسه انواع پردازنده های موبایل

CPU  يکي از مهم ترين اجزاي تلفن همراه مي باشد زيرا تمامي پردازش ها توسط اين واحد صورت مي پذيرد و دليل نارضايتي برخي از افراد در هنگ کردن گوشي و سرعت پايين به دليل انتخاب اشتباه همين مورد مي باشد . امروزه تقريبا اکثريت CPU هاي موجود از استاندارد  ARMبراي ساخت Chipset هاي خود استفاده مي کنند. چهار پارامتر در انتخاب يک CPU يا همان پردازش براي ما اهميت دارد.

تفاوت چیپست و پردازنده

معمولا در مکالمات عادی و روزمره افراد به اشتباه از نام پردازنده و چیپست به جای یکدیگر استفاده می‌کنند اما باید بدانید که این دو تفاوت زیادی باهم دارند !

در گوشی‌های موبایل به دلیل کمبود فضا، طراحان الکترونیک ناچار هستند تا چندین قابلیت را در یک تراشه (IC) کلی جاسازی کنند، مثلا کنترلر وای فای و بلوتوث، پردازنده اصلی،

پردازنده گرافیکی، کنترلر دوربین، مودم‌های مخابراتی جهت ارسال و دریافت داده‌ها و خیلی از امکانات دیگر هریک از این قطعات به تنهایی ارزش بسیاری دارند، مثلا پردازنده اصلی از میلیونها ترانزیستور تشکیل شده است ، اما با این کار تمام این قطعات را در کنار هم و روی یه قالب بزرگتر به نام چیپست جاسازی می‌کنند. نام چیپست در اسمارت فون‌ها به ”سیستم روی یک چیپ” یا به انگلیسی System on a Chip و به اختصار SOC معروف است.

کنار هم قرار دادن قطعات، باعث بهبود سرعت و عملکرد کلی سیستم خواهد شد چرا که به هم نزدیکتر می‌شوند، توان مصرفی را کاهش داده و حرارت کم‌تری نیز تولید می‌شود.

پس به زبان ساده، چیپست بزرگتر از پردازنده اصلی است، چیپست در گوشی قطعه‌ای است که اکثر قطعات اصلی و حیاتی گوشی درون آن قرار دارند و CPU یا پردازنده یکی از این قطعات است. درواقع چیپست را می‌توانید مثل یک مادربورد خیلی کوچک فرض کنید که در آن هریک از قطعات از طریق باس یا گذرگاه مربوط به خودشان، باهم‌دیگر در ارتباط هستند.

طراحی چيپ مثل طراحی يک شهر است؛ اگر طراحي شهر نامناسب باشد همیشه به ترافيک مي‌خوريد و رفت و امد در اين شهر به کندي انجام مي‌شود؛اما اگر طراحي مناسبي داشته باشد و از بزرگراهها استفاده شود با خيال راحت و نهايت سرعت در شهر رفت و امد مي‌کنيد برخلاف میکروکنترلرها که حافظه رم نیز درون آنها جای می‌گیرد و اغلب کمتر از چند مگابایت است، در SOC  ها حافظه رم و فضای ذخیره‌سازی جدا از چیپ اصلی تعبیه می‌شوند که مقدار آن‌ها برای تلفن‌ها و تبلت‌های امروزی به چندین گیگابایت می‌رسد .

چهار پارامتر در انتخاب يک CPU يا همان پردازش براي ما اهميت دارد :

1 – تعداد هسته ها

هرچه تعداد هسته ها بيشتر باشد تعداد کارهايي که در يک واحد زمان مي تواند انجام دهد بيشتر است. به طور مثال يک CPU چند هسته ايي به راحتي مي تواند چند برنامه را به طور موازي اجرا کند ولي در تک هسته با هنگي روبه رو مي شود و اين اشتباه رايج وجود دارد که کاربران فکر مي کنند با اضافه شدن تعداد هسته سرعت پردازش بالا مي رود که چنين نيست.

2 – سرعت پردازش

هرچه سرعت عدد بالاتري باشد سرعت پردازش بالاتر رفته با سرعت بالاتري برنامه ها را پردازش مي کند. به زبان ساده اگر در يک CPU تک هسته با سرعت 1گيگاهرتز يک برنامه را در زمان 4 ثانيه اجرا کند در CPU ديگر تک هسته با سرعت 2گيگاهرتز همان برنامه را در زمان 2 ثانيه پردازش و اجرا ميکند.

3 – چند بیت بودن  CPU

يکي از پارامتر هاي ديگر در رابطه با CPU 32 بيت و 64 بيت براي ان مي باشد.64 بيت نسبت به 32 بيت برتري دارد و دليل ان سرعت بيشتر نيست بلکه 64 بيت مي تواند تعداد بيشتري از عملکرد ها را به انجام برساند که اين امر بسيار حايز اهميت است.

4 – انواع Chipset

در اين قسمت تمامي CPU هاي مختلف که در بازار امروز در برند هاي مختلف از ان استفاده مي شود را معرفي و بررسي کرده و انتخاب درست را به عهده خواننده مي گذاريم.

چیپست Qualcomm Snapdragon

چيپست کوالکام که متعلق به شرکت امريکايي مي باشد سابقه طولاني در صنعت مخابرات و موبايل دارد. در بازار امروز يکي از بهترين و قوي ترين چيپست هاي بازار به شمار مي رود و اکثريت شرکت هاي مطرح تلفن همراه از جمله SAMSUNG و HTC و LG و SONY و… از اين چيپست قدرتمند بهره مي برند. يکي از دلايل موفقيت و پيروزي اين چيپست در برابر رقيبان خود قدرت پردازش بالا و قدرت تطابق پذيري بالا با سيستم عامل ها و دستگاه هاي مختلف مي باشد. سرعت بالا و هنگي پايين باعث محبوبيت اين چيپست در ميان کاربران تلفن همراه شده بطوري که هميشه نسبت به رقيبان خود پيشتاز بوده و کيفيت بالايي را ارايه مي دهد.البته جاي اين نکته هست که به علت گران بودن اين چيپست اکثرا در مدل هاي خوب و گران برندهاي مختلف استفاده مي شود و در گوشي هاي ميان رده يا پايين عمدتا از پردازشگر هاي ارزان قيمت تر مانند مدياتک براي صرفه جويي در هزينه و پايين اوردن قيمت نهايي استفاده مي شود.

در کل CPU اسنپدراگون شامل 4 سري متفاوت مي باشد سري 200 که عمدتا براي محصولات ارزان قيمت تر استفاده مي شود،سري 400 که بازه ي بزرگي از سري دستگاه هاي اندرويدي از ان استفاده مي کنند و سري 600 که در دستگاه هاي ميان رده ي بازار از ان استفاده مي شود و سري 800 که در حال حاضر پرچمداران تلفن همراه از ان استفاده مي کنند.

چیپست Media Tek

کمپاني مديا تک يکي از بزرگترين توليدکنندگان چيپست مي باشد که طيف وسيعي از موبايل ها و تبلت ها از ان بهره مي برند.اين کمپاني تايواني اصل کاري خود را بر پايه ارزان بودن و کاهش هزينه بنا نهاده است به همين دليل اين چيپست ارزان قيمت در اکثر گوشي ها و تبلت هاي ارزان قيمت و ميان رده استفاده مي شود که متاسفانه چيپست مديا تک از کيفيت بالايي برخوردار نيست و سرعت پايين و هنگي بالا مخصوصا در گوشي هاي ارزان قيمت و ميان رده واقعا ازار دهنده مي باشد.هرچند در سري هاي جديد اين چيپست ها نسبت به قبل خود بسيار بهتر شده ولي کماکان نسبت به رقباي خود ضعيف تر عمل کرده و خروجي دلچسبي ارايه نمي کند هرچند که در اعداد محاسباتي و تبليغات به نظر قدرتمند مي ايد ولي در واقعيت بازهم نسبت به رقباي خود مانند کوالکام و .. ضعيف عمل کرده است و دليل آن هم ارزان تمام شدن قيمت نهايي مي باشد که اکثر گوشي هاي Huawei از اين چيپست استفاده مي کنند که دليل ارزان بودن اين گوشي نسبت به برندهاي ديگر همين امر مي باشد.البته امروزه برندهاي ديگر مانند SONY و HTC در بعضي از مدل هاي ميان رده خود براي پايين اوردن هزينه و قيمت تمام شده کمتر از اين چيپست نيز استفاده مي کنند که در اين گوشي ها نيز با مشکلات زيادي روبرو هستيم از موارد مثبت اين چيپست مي توان به مصرف پايين انرژي اشاره کرد.

چیپست HI SILICON

چيپست هاي هايسيليکون متعلق به يک شرکت چيني مي باشد که امتياز آن را کمپاني Huawei داراست و در اکثر گوشي هاي Huawei از اين چيپست که متعلق به خود شرکت است استفاده مي شود. اين چيپست روند رو به رشدي دارد و در گوشي هاي جديد Huawei از اين چيپست بيشتر استفاده مي شود ولي هنوز هم در مقابل چيپست هايي مانند کوالکام ضعيف عمل کرده ولي در حد نياز انتظارات را فراهم کرده است.

چیپست Exynos

اين چيپست توليد کمپاني سامسونگ مي باشد و در محصولات خود شرکت سامسونگ به کار مي رود.مي توان گفت بعد از کوالکام exynos يکي از قوي ترين چيپست هاي حال بازار به شمار مي رود.ضعف اين چيپست مي توان به مصرف بالاتر آن نسبت به کوالکام اشاره کرد ولي سرعت مناسب اين چيپست انحصاري روي گوشي هاي سامسونگ بسيار خوب عمل کرده است و نتيجه مطلوبي را به جا گذاشته است.تمام سعي شرکت سامسونگ در ارتقاي اين چيپست و جايگزيني کامل اين چيپست به جاي چيپست کوالکام روي محصولات خود مي باشد که به همين دليل هم روند رو به رشدي را طي مي کند و هم رقابت تنگاتنگي با چيپست کوالکام دارد.

چیپست Apple

چيپست دستگاه هاي apple که با حروف A نشان داده مي شود متعلق به کمپاني امريکايي خود شرکت apple مي باشد که در محصولات apple از جمله iphone و ipad استفاده مي شود.البته ذکر يک نکته جالب در رابطه با چيپست هاي کمپاني apple اين مي باشد که اين شرکت از ابتدا تا ايفون 3Gs از خريداران چيپست هاي شرکت سامسونگ بوده است. ولي از مدل 3GS به بعد چيپست انحصاري خود را توليد مي کند. چيپست هاي سري A هم مثل چيپست هاي ديگر بر پايه ي ARM ساخته مي شود.
تمامي کار طراحي قسمت هاي مختلف اين چيپست مانند هسته ها و پردازش گرافيکي و … توسط خود شرکت اپل طراحي شده و توسط کمپاني هايي مانند سامسونگ توليد مي شود. يکي از نقاط قوت اين چيپست طراحي کاملا هماهنگ با سيستم عامل ios مي باشد به همين دليل خروجي بسيار لذت بخشي را تجربه مي کنيم.
چيپست کمپاني اپل يکي از قدرتمند ترين چيپست هاي حال بازار بوده و خارج اعداد و ارقام کيفيت بالا،هنگي پايين با سرعت بالا نشانگر قدرت اين چيپست مي باشد که رضايت کاربران مصرف کننده را به همراه داشته است.