همه چیز درباره‌ آپدیت‌ اندروید

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

آپدیت اندروید

 

Update‌ اندروید همواره باعث سردرگمی عده‌ای از کاربران بوده است. ممکن است این ماجرا برای شما نیز اتفاق افتاده باشد که بخواهید بر روی تلفن هوشمند اندرویدی خود برنامه یا بازی جدیدی را دانلود و نصب کنید و با پیغام آپدیت نبودن سیستم‌عامل اندروید تلفن خود مواجه شده باشید و این سوال برایتان پیش آمده باشد که چرا پیش از این پیامی برای آپدیت کردن اندروید خود دریافت نکردید و یا چرا تلفن شما آپدیت جدید اندروید را دریافت نکرده است.

در این مطلب به سوالاتی که ممکن است درباره‌ی آپدیت‌های اندروید (Android Updates) برایتان پیش بیاید پاسخ داده‌ایم.

دلایل تاخیر در ارائه‌ Update اندروید

اندروید یک سیستم‌عامل اوپن سورس یا متن‌باز است که توسط کمپانی گوگل ارائه می‌شود و شرکت‌های زیادی در سرتاسر دنیا از آن استفاده می‌کنند. از جمله این شرکت‌ها می‌توان به سامسونگ، هواوی، شیائومی و چندین شرکت نام آشنای دیگر اشاره کرد.

کمپانی گوگل تقریبا هر سال نسخه‌ی جدیدی از سیستم‌عامل اندروید را به عنوان یک آپدیت اصلی برای این سیستم‌عامل معرفی و منتشر می‌کند. به نسخه‌ی اندروید منتشر شده توسط گوگل، اندروید خام یا به اصطلاح استاک اندروید (Stock Android) گفته می‌شود و علاوه بر این آپدیت اصلی، گوگل در طول سال نیز آپدیت‌های جزئی و کوچک‌تری را برای رفع مشکلات و باگ‌های آپدیت‌های اصلی منتشر می‌کند.

این آپدیت‌ برای محصولات شرکت گوگل یعنی گوشی‌های نکسوس که سابقا تولید می‌شدند و گوشی‌های پیکسل کنونی، به دلیل استفاده از استاک اندروید به سرعت منتشر شده و در دسترس قرار می‌گیرند. اما سایر محصولات اندرویدی که از نسخه‌های دستکاری شده اندروید به جای اندروید خام استفاده می‌کنند احتیاج به اعمال تغییرات بر روی این آپدیت‌ها دارند. این تغییرات شامل تغییرات در قابلیت‌ها، رابط کاربری و ظاهر سیستم‌عامل می‌شوند که در هنگام استفاده از سیستم‌عامل‌های برندهای مختلف شاهد آن‌ها هستیم.

به طور مثال می‌توان به تفاوت‌های رابط کاربری تلفن‌های هوشمند سامسونگ که با نام samsung experience (یا نام قدیمی آن، تاچ‌ویز) نیز شناخته می‌شود با رابط کاربری هواوی با نام EMUI اشاره کرد که از نظر ظاهر و امکانات تفاوت‌های چشم‌گیری دارند.

 

 

اما اعمال این تغییرات که بر روی نسخه‌ی منتشر شده‌ی اندروید خام انجام می‌شوند، امری زمان‌بر بوده و شرکت‌های ارائه دهنده باید زمان زیادی را به این موضوع اختصاص دهند. این شرکت‌ها باید در ابتدا اندروید استاک ارائه شده توسط گوگل را دریافت کرده و بررسی‌های مختلفی بر روی آن انجام دهند و سپس رابط کاربری خود را با Update جدید همگام کنند. پس از انجام این مراحل نیز باید تست‌های مشخصی بر روی محصول نهایی اعمال کنند تا از کیفیت و درستی کارکرد آن مطمئن شده و سپس اقدام به انتشار آن کنند.

همچنین گاهی تفاوت قوانین داخلی در برخی از کشورها نیز باعث می‌شوند که برندها مجبور شوند تا بر اساس کشور مورد نظر تغییرات خاصی در سیستم‌عامل خود اعمال کنند. به همین دلیل است که گاهی شاهد این موضوع هستیم که به طور مثال تاریخ ارائه‌ی آپدیت اندروید در آمریکا یا اروپا با سایر کشورها تفاوت دارد.

فرآیند اعمال این تغییرات برای برندهای مختلف متفاوت با یکدیگر بوده و همین قضیه باعث تفاوت زمان ارائه‌ی آپدیت‌های جدید برای گوشی‌های متفاوت است.

نحوه‌ی اطلاع از انتشار آپدیت‌‌های اندروید

در اغلب موارد در هنگام انتشار Update جدید برای تلفن همراه شما،گوشی شما به طور خودکار به شما پیغام داده و شما را از این موضوع مطلع می‌کند. اما اگر به هر دلیلی پیغامی مبنی بر ارائه‌ی آپدیت جدید دریافت نکردید می‌توانید از طریق روش‌های زیر آخرین آپدیت ارائه شده برای تلفن همراه خود را چک کنید.

 

 

روش اول

در این روش کافیست به قسمت تنظیمات گوشی خود رفته و گزینه‌ی chek for updates یا software updates را در بخش تنظیمات بیابید. محل قرارگیری این بخش ممکن است با توجه به برند گوشی شما تفاوت داشته باشد اما معمولا می‌توانید از قسمت system یا about phone آن را پیدا کنید.

برای چک کردن به روز بودن نسخه‌ی اندروید گوشی خود کافیست به اینترنت متصل شوید و بر روی گزینه‌ی chek for updates کلیک کنید. هر چند گاهی ممکن است برای چک کردن آپدیت گوشی خود مجبور به استفاده از VPN نیز بشوید. پس از زدن این گزینه در صورت وجود نسخه‌ی جدید و قابل دسترس اندروید برای گوشی شما این نسخه به شما نمایش داده می‌شود و می‌توانید اقدام به دانلود و نصب آن کنید.

روش دوم

در این روش با زدن کد مخصوص در قسمت شماره‌گیر تلفن همراه خود می‌توانید آخرین نسخه‌ی سیستم‌عامل ارائه شده برای گوشی خود را چک کنید.

برای انجام این کار کافیست پس از اتصال به اینترنت به قسمت شماره‌گیر تلفن‌ همراه خود رفته و کد دستوری زیر را وارد کنید

*#*#2432546#*#*

با زدن آخرین ستاره فرمان شما اجرا می‌شود. در برخی گوشی‌ها اگر آپدیت جدیدی موجود نباشد هیچ پیغامی برای شما ظاهر نمی‌شود و در برخی دیگر تنها صدایی منتشر می‌شود که نشان دهنده‌ی اجرای فرمان شماست. در برخی دیگر از گوشی‌ها نیز پیغام check in succeeded برای شما نمایش داده می‌شود.

اگر که آپدیت جدیدی برای گوشی شما موجود باشد نیز پیغامی به شما نمایش داده می‌شود و برای دانلود و نصب آپدیت شما را راهنمایی می‌کند.

این روش از روش نخست قدیمی‌تر بوده و امروزه چندان مورد استفاده نیست.

دلایل عرضه نشدن آپدیت‌های اندروید از طرف شرکت سازنده برای گوشی شما

برای نصب نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل اندروید نیاز است که سخت‌افزار گوشی شما نیز بتواند از آن پشتیبانی کند. برندها تعیین می‌کنند که هر نسخه از اندروید برای چه گوشی‌هایی قابل انتشار است و کدام گوشی‌ها قابلیت پشتیبانی از آپدیت جدید را دارند. پس در صورتی که نسخه‌ی اندروید موجود بر روی گوشی شما با آخرین نسخه‌ی ارائه شده توسط سازنده تفاوت دارد، اما با چک کردن آپدیت نیز نسخه‌ی جدیدی برای شما نمایش داده نمی‌شود، احتمالا باید این موضوع را بپذیرید که تلفن همراه شما دیگر قدیمی شده است.

هرچند نیازی به نگرانی نیست و شرکت‌ها معمولا تا چندین سال بعد به ارائه‌ی آپدیت‌های امنیتی برای گوشی‌های خود ادامه می‌دهند اما پس از چند سال دیگر نمی‌توانیم شاهد ارائه‌ی آپدیت‌های اصلی اندروید بر روی گوشی‌های خود باشیم.

نکاتی که بهتر است در هنگام آپدیت گوشی خود در نظر داشته باشید

یکی از اتفاقات بدی که می‌تواند در هنگام نصب آپدیت جدید برای شما بیافتد تمام شدن شارژ گوشیتان است. در صورت خاموش شدن تلفن همراه در هنگام نصب ممکن است به‌روزرسانی ناقص انجام شده و سیستم‌عامل قبلی نیز با مشکل رو‌به‌رو شود و تلفن همراه شما با مشکل مواجه شود.

 

 

هرچند اغلب گوشی‌های امروزی پیش از شروع نصب به شما هشدار می‌دهند و در صورتی که شارژ شما از میزان مشخصی کمتر باشد شروع به نصب آپدیت نمی‌کنند. اما در صورتی که همچین پیغامی نیز دریافت نکردید بهتر است که شخصا حواستان به این موضوع باشد.

همچنین بهتر است در صورت امکان پیش از نصب آپدیت‌های اندروید از اطلاعات خود نسخه‌ی پشتیبان تهیه کنید.

برای این کار وارد بخش تنظیمات گوشی خود شده و گزینه Backup & Restore را انتخاب کنید. سپس Back up my data را فعال کنید تا از محتوای گوشیتان فایل پشتیبان ذخیره شود.

اگر دریافت آخرین آپدیت‌های اندروید برای شما اهمیت بالایی دارد بهتر است از گوشی‌های جدیدتر استفاده کنید و اجازه ندهید گوشی شما از حدی قدیمی‌تر شود. همچنین می‌توانید به استفاده از گوشی‌های پیکسل رو بیاورید و در سریع‌ترین زمان ممکن آپدیت‌های جدید را دریافت کنید.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]