انواع رابط کاربری در موبایل

انواع رابط کاربری در موبایل

در ابتدای امر لازم است تعریفی مختصر از رابط کاربری داشته باشیم :

رابط کاربری فضایی است که تعامل بین انسان و ماشین در آن رخ می‌دهد. واسط کاربری، بخش دیدنی و قابل لمس یک ابزار است که کاربر مستقیماً با آن سر و کار دارد.

هر رابط کاربر، به دو سازوکار اساسی مجهز است:

  • درون‌داد؛ کاربر از طریق رابط کاربر، به ماشین فرمان می‌دهد
  • برون‌داد؛ ماشین از دریچه رابط کاربر، به دستورهای کاربر، پاسخ و عکس‌العمل نشان می‌دهد.

در این حالت اصطلاحاً می‌گویند که کاربر و رابط کاربر، با یکدیگر تعامل دارند.

حالا که تعریفی از رابط کاربری یا همان User Interface داریم می توان به توضیح در مورد نسخه های تلفن های هوش مند آن داد :

سامسونگ Touch Wiz – Samsung Experience

غول تولید کننده گوشی های هوشمند در رابط کاربری اخیر خود سعی کرده است که حال و هوای جدید به گوشی هایش ببخشد و با مجهز کردن TouchWiz به دستیار اختصاصی Bixby، قصد دارد تا با دستیار های معروفی مانند Siri، Alexa  و Google Assistant به رقابت بپردازند. سامسونگ همچنین  دستگاه های بالا رده خود و  برخی مدل های سری A را به لانچر بازی تجهیز کرده، درواقع شما به وسیله آن می توانید اعلان های دریافتی و سرویس های پس زمینه را مسدود نمایید و در مجموع این لانچر می تواند یک تجربه هیجان انگیز همه جانبه را تضمین نماید. همچنین در دستگاه های بالا رده این شرکت می توان حالت هایی برای بهترین عملکرد دستگاه و یا صرفه جویی در باتری را مشاهده کرد.

به روز رسانی های امنیتی در هرماه برای TouchWiz مننتشر می شود و در حال حاضر گوشی های سامسونگ را می توان از امن ترین های بازار برشمرد. سامسونگ TouchWiz را دستخوش تغییرات زیادی کرده است و اغلب بخش های آن را شخصی سازی کرده. یا توجه به امکانات و همچنین انیمیشن های زیاد و برخی موارد دیگر TouchWiz را نمی توان به عنوان رابط کاربری سریعی نام برد  و گاهی ممکن است کاربران با کندی در عملکرد مواجه شوند. در مجموع این رابط کاربری قابلیت های زیادی را در اختیار شما می گذارد و حال و هوای جذاب و مدرنی دارد.

سامسونگ One UI

گوشی‌های جدید سامسونگ از این پس به لطف داشتن رابط کاربری وان یوآی، تجربه‌ی به‌نسبت جدیدی را به کاربر ارائه خواهند داد؛ این رابط کاربری از لحاظ بصری تغییرات محسوسی به خود دیده است، از جمله داشتن گوشه‌های گردتر، رنگ‌بندی‌های مختلف بسته به هر اپلیکیشن و آیکون‌های بازطراحی‌شده.

در کنار این موارد، سامسونگ اعلام کرده که هدف اصلی رابط کاربری One UI این است که استفاده از گوشی‌های بزرگ‌جثه‌ی امروزی را به امری ساده مبدل کند. بعضی از اپلیکیشن‌های داخلی گوشی‌های سامسونگ، از این پس قرار است دارای یک «حوزه‌ی قابل‌تماشا» باشند؛ حوزه‌ای که طبق گفته‌ی کره‌ای‌ها، قرار است در حقیقت یک متن بزرگ و خوانا به‌عنوان متن هدر باشد. به‌علاوه، این اپلیکیشن‌ها دارای یک «حوزه‌ی تعاملی» نیز خواهند بود که نیمه‌ی پایینی نمایشگر را می‌پوشاند.

از میان دیگر بهبودهای این رابط کاربری می‌توان به حالت تاریک یکپارچه با تمامی بخش‌ها اشاره کرد که قطعا مورداستقبال خیلی‌ها قرار خواهد گرفت. Samsung گفته است که این رابط کاربری به‌منظور کمتر پرت شدن حواس کاربر و دستیابی به محیطی منظم‌تر، بازطراحی شده است و به افراد کمک می‌کند که تمرکز بیشتری روی کاری که می‌خواهند انجام دهند، داشته باشند.

شیائومی MIUI

با بیش از ۴۰۰ میلیون کاربر در سراسر جهان، MIUI 12 اکنون یکی از پر کاربرترین رابط کاربری در بین گوشی‌های اندرویدی است که در واقع شیائومی بخش بزرگی از این موفقیت را مدیون تبدیل شدن به رتبه یک پرفروش‌ترین شرکت گوشی موبایل در هندوستان است. همین موضوع باعث شد این شرکت به تنهایی بیش از ۱۰۰ میلیون از کاربران خود را از این بازار بدست آورد. علاوه بر این‌ها، غول چینی که در رده سوم برترین فروشنده گوشی هوشمند در جهان قرار دارد در طول سال‌های اخیر با معرفی محصولات قدرتمند و ارزان قیمت حسابی پیشرفت کرد و اکنون در جایگاهی قرار دارد که شاهد آن هستیم.

بزرگ‌ترین تغییر قابل مشاهده در MIUI 11، زبان طراحی آن است؛ جایی که اکنون با طراحی مینیمال با انیمیشن‌های گسترده‌تری رو‌به‌رو هستیم. با کاهش تعداد خطوط و مجزاسازی بخش‌ها، نمای کلی اکنون از یکپارچگی بیشتری بهره می‌برد و شیائومی با این سبک طراحی سعی بر کاهش عوامل حواس‌پرتی و جلب نظر بیشتر کاربر به محتوا دارد. مدت زمان انیمیشن‌ها نسبت به نسخه‌های پیشین رابط کاربری افزایش یافته است تا کاربران از همان ابتدا حس متفاوتی در خصوص MIUI 11 داشته باشند. در بیشتر موارد این انیمیشن‌ها کاملا روان اجرا می‌شوند؛ اما در شرایط خاصی نیز پرش و اجرای بریده‌ی آن‌ها، کمی به تجربه‌ی کاربری آسیب می‌زند.

اپلیکیشن File Manager نیز تغییرات گسترده‌ای به خود دیده است؛ همکاری شیائومی با WPS برای نمایش اسناد اداری بدون نیاز به اپلیکیشن‌ جانبی را می‌توان مهم‌ترین تغییر مدیریت فایل‌ها در MIUI 11 دانست. اپلیکیشن مدیریت فایل‌های شیائومی قابلیت‌های جذاب و گسترده‌ای در اختیار کاربران قرار می‌دهد که می‌توان به مشاهده‌ی فایل‌ها بسته به ماهیت (سند، تصویر، ویدئو، موسیقی و …)، مخفی‌سازی برخی پوشه‌ها، اتصال ریموت به دستگاهی خاص، مشاهده‌ی فایل‌های ذخیره در سرویس‌های ابری مانند گوگل درایو و حتی ایجاد سرور FTP اشاره کرد. با افزوده‌شدن قابلیت‌های جدید این اپلیکیشن اکنون یکی از بهترین نمونه‌های موجود در دنیای اندروید به‌شمار می‌رود.

از دیگر قابلیت‌های جذاب MIUI 11‌‌ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  یکپارچه شدن بخش وظایف با اپلیکیشن Notes
  • پخش اسناد، تصاویر و بازی‌ها با ScreenCast
  • تعبیه‌ی Mimoji در اپلیکیشن دوربین
  • اپلیکیشن جدید Screen Recorder برای ضبط فیلم از محیط رابط کاربری
  • ظاهر و قابلیت‌های جدید اپلیکیشن ماشین حساب
  • امکان تعبیه‌ی ویدئو به‌عنوان پس‌زمینه
  • پرینت بی‌سیم اسناد و تصاویر بدون نیاز به اپلیکیشن جانبی
  • مات کردن پیش‌نمایش اپلیکیشن‌ها در بخش Recent
  • قابلیت غیرفعال کردن تمامی حسگر‌های دستگاه
  • امکان انتخاب گروهی اپلیکیشن‌ها جهت قرار دادن در پوشه‌ای خاص یا حذف آن‌ها

MIUI 11 قدم بزرگی برای شیائومی در راستای بهبود رابط کاربری خود بوده است. تمرکز اصلی شیائومی در توسعه‌ی این محیط، فضایی دلچسب با انیمیشن‌های جذاب بوده است تا کاربر هیچ‌گاه احساس خستگی نکند. این شرکت همچنین با افزایش قابل‌توجه قابلیت‌های مختلف به MIUI 11 اکنون آن را به محیطی تبدیل کرده است که تقریبا تمامی نیاز‌های کاربران به‌صورت کامل و بدون نیاز به نصب اپلیکیشن‌های جانبی تأمین می‌شود.

اپل iOS

اگر با گوشی‌های اندرویدی کار کرده باشید، حتماً می‌دانید که منظور از ویجت چیست! اما اگر اطلاعاتی ندارید، باید بگویم که ویجت یک نمایش ثانویه از برنامه‌ایست که قبلاً نصب کرده‌اید و بدون نیاز به باز کردن برنامه‌ اطلاعاتی را به شما نشان می‌دهد.

استفاده از ویجت موضوع جدیدی در رابط کاربری ios گوشی اپل نیست، اما اتفاق جدید امسال این است که می‌توانید ویجت‌ها را از ویو روز به هرجایی از هوم پیج که دوست داشتید منتقل کنید. در حال حاضر ویجت‌ها محدود به برنامه‌های اختصاصی خود اپل مثل مپس، نیوز و… است که خوشبختانه ظاهر زیبا و اپل گونه‌ای دارند. ظاهر بیشتر این برنامه‌ها در زمان فعال بودن حالت شب، تغییر می‌کند و سایز‌های متفاوتی نیز دارند که می‌توانید میزان اطلاعاتی که در هوم اسکرین می‌بینید را سفارشی کنید.

یک ویجت کوچک نیز در گوشه هوم اسکرین به چشم می‌خورد که دما و رطوبت را نشان می‌دهد و در کنار آن زنجیره‌ای از آیکون‌های کوچک که نشانگر درصد شارژ گوشی و آی واچ است، قرار دارد. در یک نگاه و جدا از این ویجت‌ها اپل امکانات مفیدی را به ios گوشی آیفون اضافه کرده است! برای همه‌ی ما پیش آمده که برای پیدا کردن برنامه‌ از صفحه‌ای به صفحه دیگر رفته‌ایم، برای مرتب کردن برنامه‌ها، اپل برنامه لایبرری را معرفی کرده است.

این برنامه در واقع قسمتی است که همه‌ی برنامه‌های نصب شده درست پشت هوم اسکرین قرار می‌گیرند و بر اساس دسته‌بندی خود در پوشه‌های مجزا قرار می‌گیرند. باید بگویم که iOS بعضی از دسته‌بندی‌های موجود را نادیده می‌گیرد و دسته‌بندی خودشان را می‌سازد؛ به همین خاطر گاهی پیدا کردن برنامه مورد نظر سخت می‌شود، برای حل این مشکل یک تب بزرگ جست و‌جو در قسمت بالا وجود دارد که پیدا کردن برنامه مورد نظر را خیلی ساده می‌کند و اگر وارد این تب شوید لیست الفبایی از برنامه‌ها را می‌توانید ببینید. همچنین باید اشاره کنیم که Apple توجه زیادی به نحوه نمایش برنامه‌ها در کتابخانه یا همان لایبرری دارد.

به آیکون‌های این دسته‌بندی نگاه کنید، ۳ برنامه اول ب طبقر اساس رفتارهای قبلی شما انتخاب می‌شود، اما نمایش برنامه چهارم قانون خاصی ندارد و شما را به لیست کامل برنامه‌های همان دسته‌بندی‌ها می‌برد و یک روش برای پیدا کردن برنامه مورد نظر محسوب می‌شود.

اگر دوست داشتید، می‌توانید برنامه‌های تکی و یا فولدرهای مختلف را به لایبرری منتقل کنید تا فضای آزاد برای ویجت‌ها یا برنامه‌هایی که بیشتر استفاده می‌کنید ایجاد کنید؛ اما قبل از این کار حسابی فکر کنید چون با انتقال پوشه به لایبرری، از جای قبلی پاک شده و اگر بخواهید پوشه را به جای قبل برگردانید، دوباره باید پوشه جدید ایجاد کنید.

اندروید خالص گوگل یا Google Pixel UI

اندروید استاک می تواند معنای حقیقی اندروید را به نمایش بگذارد و شاید تنها موردی است که یک عاشق واقعی اندروید می تواند از آن لذت ببرد. فعلاً گوگل، پیکسل های خود را به اندروید استاک مجهز کرده که حتی بر روی نکسوس ها نیز در نسخه مشابهه وجود ندارد. از ویژگی های آن می توان به Google Assistant برای جستجو، کمک و کنترل خانه های هوشمند اشاره داشت. صاحبان گوشی های پیکسل همچنین می توانند به تعداد نامحدود تصاویر خود را حتی با وضوح بالا در Google Photos ذخیره نمایند.

به دلیل این که پیکسل ها مربوط به شرکت گوگل می باشند، همواره می توان به سریع ترین به روز رسانی ها برای آن ها دسترسی داشت و علاوه بر لذت بردن از سرعت آن، جزو اولین نفراتی بود که از آخرین نسخه های اندروید استفاده می کنند. با توجه به هزینه ای که می پردازید، اندروید استاک می تواند خالص ترین و بهترین تجربه کاربری اندروید را به شما بدهد.

هوآوی EMUI

با رابط کاربری EMUI می توانید به سادگی به یک منوی کشویی طولانی از برنامه ها دسترسی پیدا کنید. همچنین در برنامه دوربین می توانید برای ثبت یک عکس حرفه ای به امکانات بسیار زیادی دستری داشته باشید. در گوشی های بالارده هواوی، از یادگیری ماشین برای امور فراوانی مانند بهینه سازی در حافظه استفاده می شود و همچنین بر اساس رفتار شما می تواند برنامه های اغلب استفاده شده را برای دسترسی راحت و سریع تر آماده کند. معمولاً پس از چند ماه استفاده از گوشی، به مرور زمان کار با آن تکراری و خسته کننده خواهد شد، اما این موضوع در EMUI کمی تفاوت دارد. EMUI با یادگیری ماشینی یا machine learning، پس از مدتی استفاده رفتار شما را یاد می گیرد و این موضوع باعث می شود که بعد از چندین ماه استفاده، کار با گوشی شگفت انگیز تر از قبل شود.

هواوی نیز به روز رسانی هایی را برای گوشی های خود ارائه می دهد و به طور عمده ویژگی های جدیدی به EMUI می افزاید و همچنین به بهبود و پالایش رابط کاربری می پردازد، اگر چه نظم این به روز رسانی ها مانند سامسونگ نیست و ممکن است به روز رسانی های کمتری را برای EMUI شاهد باشیم. رابط کاربری اختصاصی هواوی کاملاً نسبت به اندروید خام تغییر پیدا کرده و این موضوع در اکثر بخش ها قابل مشاهده می باشد. با وجود این که انیمیشن ها و قابلیت های در نظر گرفته شده زیاد است، اما کمتر شاهد تاخیر و یا کندی در هنگام کار با آن هستیم. همچنین هواوی قابلیت های بسیار مفید و شخصی سازی های فراوانی برای آن قرار داده که در کمتر دستگاهی قابل مشاهده می باشد و با این وجود، کاربران از نصب برنامه های اضافی بی نیاز می شوند.

ال جی UX

LG UX حس و حال شاداب و سر زنده ای دارد و اغلب از طراحی هایی در آن استفاده شده، که قبلاً توسط گوگل و یا استاندارد های اندروید ارائه نشده است. حالت دو صفحه ای یا dual-screen در نسخه های اخیر بهینه تر شده به طوری که خطای نمایش برنامه های ناسازگار در این حالت به شدت کاهش یافته است. یک اپ recycling جذاب، برنامه ها را پس از حذف شدن ۲۴  ساعت بر روی گوشی نگه می دارد و در این صورت می تواند اگر به اشتباه موردی را حذف کردید، آن را باز گردانی نمایید، در غیر این صورت پس از زمان معین فضای ذخیره سازی آن را آزاد می کند.

در مورد به روز رسانی ها باید گفت که ال جی چندان در به روز رسانی هایی با تغییرات بزرگ سریع عمل نمی کند و باید مدت زمان بیشتری را برای تجربه تغییرات چشم گیر منتظر ماند. همان طور که در ابتدا گفته شد  LG UX از طراحی زیبایی بهره می برد که آن را واقعاً منحصر به فرد کرده. همچنین امکانات و قابلیت شخصی سازی مطلوبی برای آن در نظر گرفته شده است. با وجود این که طراحی و حال و هوای LG UX در مقایسه با اندروید خالص متفاوت است، اما شاید بتوان گفت که دوست داران رابط کاربری ساده و اندروید خالص هم می توانند جذب و علاقه مند به آن شوند.

اچ تی سی Sense

چند سال پیش HTC Sense به سایر رقبایش یک رابط کاربری خوب را دیکته می کرد و با قابلیت هایی که در اختیار کاربران قرار می داد خود را تبدیل به یکی از بهترین ها نمود. همان طور که گفتیم این موضوع در مورد چند سال پیش بود، این روزها اما به نظر می رسد اچ تی سی به دنبال یک تغییر اساسی و بزرگ در رابط کاربریش نیست و کم کم HTC Sense دارد خاک می خورد. درست است که این رابط کاربری با روزهای اوج خود فاصله دارد اما این بدان معنا نیست که HTC Sense رابط کاربری بدی است. در یکی از قدرتمند ترین گوشی های این شرکت یعنی HTC U11 کمی نوآوری به خرج داده شده  و شاهد مواردی همچون squeeze gestures و یا Sense Companion می باشیم.

در واقع در این گوشی می تواند با فشار دادن قسمت های مشخصی بر روی بدنه گوشی، به U11 فرمان بدهید که امور دلخواه شما را انجام دهد، برای مثال هنگامی که به مدت n ثانیه آن را فشار دادید اپلیکیشن دوربین باز شود و با یک فشار دیگر یک تصویر ثبت گردد. همچنین Sense Companion یک دستیار هوشمند است که با وجود بر خورداری از هوش مصنوعی به یادگیری نحوه استفاده شما از گوشی و امور دیگر می پردازند و در نهایت به شما در استفاده بهتر از گوشی کمک می نماید. اگر چه فرایند یادگیری آن چندان سریع نیست اما پس از چند هفته انتظار، متوجه می شوید که این صبر ارزشش را داشته  و عملکرد دستگاه با توجه به نحوه استفاده شما بهبود یافته است.

اچ تی سی اغلب به روز رسانی های منظم و با فواصل مناسبی ارائه می کند و همواره می کوشد تا رابط کاربری خود را با این به روز رسانی ها بهبود بخشد و با این وجود می توان گفت بهبود تجربه کاربری را در تمامی گوشی های بالارده اش تضمین می نماید. کار کردن با HTC Sense شما را به یاد اندروید ناب و خالص می اندارد که حال اچ تی سی آن را دستخوش تغییرات خوبی کرده. آیکون ها مانند برخی از رقیبان فانتزی و گاهاً بچه گانه نیستند، بلکه تمام محیط رابط کاربری شیک و بسیار زیبا طراحی شده است. در مجموع HTC Sense با این که نسبتاً ساده است، اما امکانات و قابلیت های خوبی را برای کاربران به ارمغان می آورد.

سونی  Xperia UI

رابط کاربری سونی چندان متفاوت از اندروید خالص نیست و تنها مواردی مانند صفحه شروع، منوی برنامه ها و کیبورد تفاوت هایی دارد. با این وجود شاهد پیشرفت های چشم گیری نسبت به اندروید خالص می باشیم، برای مثال می توان حالت بی نظیر Stamina  را نام برد که تاثیر قابل توجهی بر طول عمر باتری دارد، همچنین سونی با ارائه کردن یک دستیار مخصوص ،در استفاده بهینه تر از دستگاه کمک می نماید و می تواند به انجام امور متفاوتی مانند آزاد کردن حافظه بپردازند. البته یکی از مواردی که وجود دارد این است که تعداد برنامه های کاربردی از پیش نصب شده و پیش فرض گوشی به مقدار کافی نیست و گاهی کاربر مجبور می شود تا برنامه هایی را دانلود و جایگزین آن ها نماید.

سونی هم اکنون یکی از برترین شرکت ها در زمینه به روز رسانی گوشی هایش است، هر ماه شاهد به روز رسانی های امنیتی هستیم و گاهی نیز به روزرسانی هایی برای رفع باگ ها و یا اضافه کردن برخی ویژگی جدید در دسترس قرار می گیرند. در واقع سونی جزو اولین شرکت هایی می باشد که گوشی های خود را به اندروید ۸.۰ اوریو آپدیت کرده است، در نسخه آخر Xperia UI این شرکت تغییرات مثبتی در بخش هایی از جمله، ظاهر، امنیت، دستیار اکسپریا و .. صورت گرفته است. Xperia UI را می توان نسخه پیشرفته و بهبود یافته اندروید خالص عنوان کرد.