نکات کلیدی برای خرید تلفن هوشمند دست دوم و استوک

هفت نکته خرید گوشی دست دوم :

  • هیچ گاه گوشی ای که خیلی قدیمی ست را نخرید !

گوشی‌هایی که بین سه تا پنج سال از عمرشان می‌گذرد به‌یک دلیل گزینه خوبی نیستند: آن‌ها به‌ندرت قابل استفاده هستند. اگر گجتی که قصد خریدش را دارید بیش از اندازه قدیمی است، اصلا مهم نیست که تجهیزات آن تا چه اندازه سالم باشند، به‌احتمال خیلی زیاد نمی‌توانید از چهارچوب‌های به‌روز و جدید روی آن‌ها استفاده کنید. اگر نتوانید یک چهارچوب جدید را روی آن پیاده کنید به‌احتمال زیاد خیلی از اپلیکیشن‌های جدید و مشهور را هم نمی‌توانید روی آن نصب کنید.

  • مطمئن شوید گوشی دزدی نیست !

در قدم اول باید بنا به هر طریق اطمینان حاصل کنید که گوشی دست دومی که قصد خریدش را دارید دزدیده شده نباشد و بعدا مشکلاتی را برایتان ایجاد نکند. بدین منظور از فروشنده گوشی بخواهید تا جعبه آن، فاکتور فروش و سایر اقلام این چنینی را به همراه گوشی در اختیارتان قرار دهد. اگر گوشی این اقلام همراه را داشته باشد، احتمال اینکه دزدیده شده باشد بسیار پایین است، اما اگر فروشنده با عذر و بهانه عنوان کند که به این اقلام دسترسی ندارد و فقط خود گوشی را در اختیارتان قرار می‌دهد، احتمالا یک جای کار می‌لنگد! بنابراین در قدم اول مطمئن شوید که گوشی دست دومی مورد نظرتان دزدیدی نباشد.

  • گوشی اصلی بخرید نه فیک !

اگر خیلی در مورد گوشی های موبایل اطلاعات ندارید و نمی‌توانید مدل اصل گوشی ها را از نمونه های کپی و نمونه های فیک چینی تشخیص دهید، حتما از یک فرد با تجربه‌تر کمک بگیرید تا خدای نکرده یک گوشی فیک و کپی به جای نمونه اصل به شما فروخته نشود! این روزها گوشی های کپی و فیک به قدری شبیه به نسخه اصلی آن‌ها تولید می‌شوند که به واقع تشخیص تفاوت آن ها برای یک فرد تازه کار بسیار دشوار خواهد بود. پس یکی دیگر از نکاتی که باید در حین خرید یک گوشی دست دوم به آن توجه کنید این است که مطمئن باشید گوشی مورد نظر اصل بوده و کپی و فیک چینی نیست.

  • بدانید چه زمانی خرید کنید !

خیلی از کاربران عادت دارند به‌محض ورود یک گوشی جدید به‌بازار آن‌را تهیه کنند. این همان زمانی است که آن‌ها تصمیم می‌گیرند تا گوشی قبلی خود را بفروشند. پس، اگر دنبال خرید گوشی خوب و با هزینه مناسب هستید، دنبال چنین مواردی باشید .

  • شرایط فیزیکی و ظاهری گوشی را بهدقت چک کنید

حتما انتظار ندارید که گوشی کار کرده و دست دوم مثل یک گوشی نو براق و تمیز باشد، اما اگر خیلی آسیب دیده یا به‌شکلی است که تعمیر آن فوق‌العاده سخت است پس از خیرش بگذرید. اگر قیمت گوشی مناسب و منطقی است می‌توان چند خراش کوچک را نادیده گرفت. پس حواس‌تان باشد. نمایشگر سالم باشد، آسیب‌های فیزیکی حادی نداشته باشد و نیازی به‌تعمیر هم نداشته باشد.

  • اطمینان از سالم بودن پورت های اتصال

بعد از اینکه از موارد فوق اطمینان حاصل کردید، نوبت به بررسی پورت های اتصال گوشی می‌رسد. این پورت ها به صورت عامیانه شامل پورت شارژر، پورت جک هدفون، شیار سیم کارت و شیار حافظه SD می‌شوند. حتما قبل از خرید یک گوشی دست دوم مطمئن شوید که تمام پورت های اتصال نام برده شده در آن عملکرد بدون مشکلی ندارند. اگر گوشی که می‌خرید به قلم استایلوس مجهز است، حتما عملکرد آن را هم بررسی کنید.

  • اطمینان از اصالت گوشی در طرح رجیستری

طبق قوانین جدیدی که به موجب طرح رجیستری اعمال شده باید گوشی های موبایل جدیدی که خریداری می‌شوند در گمرک ثبت شده باشند و به عنوان گوشی با اصالت روانه بازار شوند. شما به عنوان خریدار در حین خرید یک گوشی دست دوم باید حتما از اصالت آن گوشی اطمینان حاصل کنید، در غیر این صورت با مشکل مواجه خواهید شد و ممکن است ملزم شوید هزینه گمرک و واردات گوشی را پرداخت نمایید. این موضوع به ویژه در این دوره که طرح رجیستری موبایل تقریبا در مراحل آغازین کار است اهمیت زیادی دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه اطمینان از اصالت گوشی و ثبت شده بودن آن از راهنمایی استفاده کنید که در مقاله “معرفی و آموزش روش های استعلام اصالت گوشی از سامانه همتا” ارائه شده است.

  • در آخر قیمت گوشی

قیمت گوشی دست دوم باید چیزی معادل دو سوم همان گوشی نو باشد .اگر آن گوشی دیگر تولید نمی شد و نو آن در بازار موجود نبود قیمت گوشی دست دوم به نصف قیمت هم کانفیگ آن در سایر برند ها تبدیل می شود .